Generativ konst med Thomas Lin Pedersen

NFT kreatör Thomas Lin Pedersen
Tweeta

Träffa Thomas Lin Pedersen

Thomas Lin Pedersen är en generativ konstnär baserad i Danmark. Hans datorbaserade konst utforskar spänningen mellan perfektion och brister. Thomas började skapa generativ konst 2017 och har sedan 2020 varit en del av det växande NFT området. Hittills har Thomas skapat två generativa konstsamlingar som presenterats i ’Art Blocks Curated Series 6’ och ’Art Blocks Factory’.

Kan du berätta om din historia och hur du introducerades till NFT området?

Jag började skapa generativ konst 2017. Vid den tiden hade jag precis blivit pappa och min tidigare kreativa hobbyfotografering led under det eftersom jag ju inte bara kunde lämna huset när ljuset var perfekt. Så jag var på jakt efter en ny kreativ möjlighet som var soffvänlig och för en gångs skull var Twitter algon användbar då den presenterade Anders Hoffs (Inconvergent) arbete för mig.

Detta var mitt första möte med generativ konst men det resonanserade med mig direkt. Jag arbetade (och gör det fortfarande) med open source verktyg för datavisualisering och för mig kändes det som obegränsad datavisualisering med påhittade data: total kreativ frihet.

Jag började snabbt experimentera med att använda verktygen jag utvecklat för datavisualisering för generativ konst och började dela resultaten på Twitter. 4 år passerade med att min praktik förbättrades och min följarskara och kontakter inom den generativa konstvärlden ökade.

Jag sålde tryck vid denna tid och idén om att jag kunde tjäna en liten summa på min hobby var fantastisk eftersom den kunde finansiera inköp av bättre utskriftsutrustning etc. Jag hade börjat få nys om NFT under hösten 2020, särskilt från Dmitri, men under vintern 2020/2021 blev det ett hett diskuterat ämne bland mina konstnärsvänner och jag började undersöka det på allvar.

Vad inspirerade dig att börja skapa NFTs?

Det som satte bollen i rullning var lanseringen av Hic et Nunc. Jag var fortfarande inte helt såld på idén med NFTs när den lanserades, men enkelheten att komma in i Tezos, Hic et Nuncs experimentella anda och plattformens godkännande från medkonstnärer övertygade mig att prova.

Jag hade en massa färdigt arbete från en ”konstsprint” jag gjorde i januari, som jag kunde använda för att experimentera så jag hoppade in på plattformen när den var igång och blev helt tagen av communityt tillsammans med att jag blev fänglad av att samla (jag hade tidigare samlat massor av generativa konsttryck så det var en trevlig fortsättning på det).

Min egen erfarenhet av att samla NFTs förstärkte min tro på att detta var en lämplig arena för att sälja min konst och mitt fokus ändrades snart till NFTs som det primära medlet för att få ut min konst i världen.

Vilken var den första NFT du skapade?

Min första NFT skapades på Hic et Nunc den 5 mars 2021 som OBJKT 716. Det var mitt första flow field-stycke, en teknik som Fidenza senare skulle göra mycket berömd. Detta stycke var upprinnelsen till mycket av mitt arbete på våren 2021 där jag experimenterade mycket med olika typer av flödesfält.

Thomas Lin Pedersens första NFT
Genuary24, Thomas Lin Pedersens första NFT

Vilka verktyg använder du i ditt skapande?

När jag började skifta mitt fokus från Hic et Nunc till Art Blocks ändrades också mina verktyg. Fram till den punkten hade allt mitt arbete gjorts direkt i programmeringsspråket R, ett språk som främst används för dataanalys och statistik.

Men Art Blocks krav på att konsten skulle renderas i webbläsaren innebar en förändring till JavaScript. Jag var inte helt främmande för det språket men det hade varit ett tag sedan jag använde det och det hade aldrig varit för att skapa konst så det tog lite tid att vänja sig vid.

Under utvecklingen av min Screens-serie började jag också lära mig WebGL för att driva några av de tyngre beräkningarna i mina system. Förutom programmeringsspråk är min skrivare central för min praktik.

Thomas Lin Pedersens generativa konstkollektion Screens
Screens#0, generativ konstkollektion skapad av Thomas Lin Pedersen

Jag har också en pennplotter som är en robotarm som kan hålla en penna och styras programmerbart. Den möjliggör en sublim balans mellan det algoritmiskt precisa och de analoga oprecisionerna och är ett bra sätt att överbrygga klyftan mellan digitalt och verkligt.

Jag har också nyligen köpt en 3D-skrivare/lasergravör/CNC-fräs som jag är ivrig att sätta upp och börja leka med.

Vilka är dina största influenser eller inspirationskällor?

Den generativa konstvärlden har exploderat under de senaste åren och det finns inspiration att hämta överallt. Men jag försöker undvika frestelsen att bli inspirerad av mina kollegor, trots de vackra projekt de skapar.

Mina egna känslor om min praktik har också ändrats från att vara nöjd med att skapa vackra objekt till att ha mer fokus på budskapet och avsikten bakom stycket. På grund av denna förändring i fokus är jag mindre benägen att direkt inspireras av andra konstnärers estetik eftersom budskapet alltid kommer först ändå.

Med det sagt så plockar jag upp visuella ledtrådar hela tiden och de rör om tankeverksamheten, ibland bildar de halvgräddade idéer för projekt som kan mogna vidare genom reflektion.

Ändå är det så lång tid mellan den första gnistan till att jag sätter mig ner och arbetar fram ett stycke eller en serie att gnistan inte längre är igenkännbar för mig så det är svårt att spåra tillbaka var saker startar.

Vad har varit den mest givande delen av att vara involverad i NFT området?

Även om inkomsten uppenbarligen är mycket givande, skulle jag säga att från ett konstnärsperspektiv har de communities som har bildats runt generativ konst och den kontakt som upprättats med samlare varit den absolut bästa delen av allt.

För det andra har framgången i web3 också gjort att jag kunnat få ut min konst i världen på sätt jag inte kunde ha föreställt mig för 2 år sedan, från att ställa ut i Venedig under Biennalen, till att ha en kort soloutställning i London med Bright Moments.

Inprecision generativ konst av Thomas Lin Pedersen
Inprecision #0, Thomas Lin Pedersens generativa konstsamling som ställdes ut med Bright Moments.

Web3 har rivit ner barriärer för mig och gjort det möjligt för mig att verkligen komma in i den bredare konstvärlden och jag är absolut tacksam för det.

Vilket råd skulle du ge till någon som börjar som kreatör inom NFT området?

Ta det lugnt. Du kommer att höra berättelser om omedelbar framgång och att jämföra dig själv med dessa berättelser kommer bara att försämra ditt självvärde. Kom ihåg varför du skapar, kom ihåg vad som motiverar dig och var sann mot dig själv.

Web3 drivs mycket av communities så ha det i åtanke – framgång handlar aldrig bara om kvaliteten på ditt arbete utan handlar också om allt du gör runt ditt arbete samt en stor portion tur.

Hur bygger du en relation med dina samlare?

Jag försöker att vara ödmjuk och tacksam mot varje samlare jag har. Jag har varit välsignad med starkt stöd från början och jag är medveten om att alltid erkänna deras del i min framgång.

Jag tror att den typen av ärlighet gör mig ganska lättillgänglig för samlare, så genom åren har jag utvecklat starka band till några av dem. Min känsla är att samlare i området verkligen värdesätter kreatörer som deltar i diskussioner, som är ivriga att dela med sig av sina tankar och som finns tillgängliga för frågor om sin konst – jag försöker mitt bästa att göra allt detta.

Vilka tror du är de största möjligheterna inom NFT området under de kommande 5 åren? Kulturellt, konstnärligt och ekonomiskt?

Den långsamma men säkra acceptansen av NFT området av den traditionella konstvärlden kommer att bli enorm, men troligen bara för en utvald grupp konstnärer. Dock kommer det oundvikligen att validera idén om NFT som ett fordon för konst och börja erodera löjliggörandet och hånandet som sker utanför vårt område.

Det här är inte något som kommer att hända över en natt, naturligtvis, och det kommer alltid att finnas de som håller sig borta, men det är i linje med hur konst alltid har fungerat.

Jag vet inte om det finns några uppenbara ekonomiska möjligheter kvar (😄) men det bidrar också till att främja kvaliteten på den konst som presenteras, tror jag: Du måste ha något att säga för att verkligen bryta igenom (eller vara otroligt tursam, det finns alltid det alternativet).

Thomas Lin Pedersen Tezos NFT
Yonder152, skapad av Thomas Lin Pedersen

Finns det något du som kreatör saknar i det nuvarande NFT området?

Jag skulle älska lite mer konversationer runt konsten. På gott och ont lutar alltid samtalet in på konstens ekonomiska sida, och givet att det främsta mediumet är Twitter blir det lätt ytliga skrapningar på ytan.

Konstnärer är naturligtvis också delvis ansvariga för detta, men jag tror att området har lidit av bristen på konstkritiker med en fast grund i historien om modern konst för att ge kontextualisering och kommentarer till de olika konstnärerna, samlingarna och styckena som blir kända.

Vilket är det bästa rådet du har fått?

Jag är inte den typen som håller fast vid små korn av visdom från utsidan. Jag tror att det bästa rådet när det kommer till min NFT resa gavs till mig av mig själv efter min framgång med Rapture och Screens.

Thomas Lin Pedersen generativ konst på ArtBlocks
Rapture #0, generativ konstkollektion skapad av Thomas Lin Pedersen

Jag påminde mig själv om att det inte fanns något att jaga nu, jag hade redan haft framgång bortom mina vildaste förväntningar, så det var ok att sakta ner, utvärdera min praxis och reflektera över vad jag ville göra med min konst snarare än att jaga mina 15 minuter av web3-berömmelse, försöka hålla jämna steg med det vansinniga tempot i området.

Jag tror att detta både har hållit mig sund och jordnära och säkerställt att jag bara har sagt ja till möjligheter som var i linje med mina mål och värderingar.

Thomas och hans verk hittar du via följande länkar:

Tweeta

Halka inte efter

Upptäck möjligheterna inom NFT området idag. Signa upp dig nedan. Nyhetsbrev är på gång.