Andrew Mitchell är en USA-baserad kreatör som fokuserar på generativ konst NFTs. Han är medgrundare av Mitchell och Yun Studios. Hittills har han skapat och sålt ut 8 kollektioner av generativ konst som totalt inkluderar fler än 1 000 olika konstverk. Alla hans verk är skapade av kod.
Kan du berätta om din historia och hur du introducerades till NFT området?
Jag var involverad i krypto redan 2017, men den enda NFT jag minns från den tiden var CryptoKitties. Efter att ha förlorat alla mina pengar tog jag en paus från krypto tills Grant Yun drog in mig igen. Grant och jag var alltid nära vänner – vi brukade prata om hans konst tillsammans när jag bodde i Wisconsin.
På en av mina resor tillbaka för att besöka honom visade han mig några Art Blocks kollektioner (rekvisita till Geometry Runners) och nämnde hur det hela byggdes med kod. Lyckligtvis hade jag lite erfarenhet av att använda Processing (kodspråket skapat av Casey Reas), så att komma in i den kodbaserade konstscenen var en sömlös övergång. Resten är historia – Grant och jag bildade Mitchell och Yun Studios och därifrån började min resa in i NFT området.
Vad inspirerade dig att börja skapa NFTs?
Jag växte upp nära Washington DC och var välsignad med att ha enkel tillgång till konstmuseer i världsklass gratis, och jag är tacksam mot mina föräldrar då de introducerade konst för mig i tidig ålder. På senare tid har jag inspirerats av kreatörerna på Art Blocks såväl som Grant Yun. Jag minns att jag tidigt scrollade igenom deras kollektioner och grävde i koden för några av deras projekt.
För mitt första NFT projekt, Primera, hittade jag mycket motivation i att upptäcka hur man skriver mitt eget smarta kontrakt och hur man integrerar det med min egen webbplats likväl som NFT markknadsplatsen OpenSea. Datavetaren inom mig blev snabbt förälskad i enkelheten med ett decentraliserat nätverk.
Vilken var den första NFT du skapade?
Min första NFT skapades faktiskt inte av mig själv utan av någon annan. Det var Primera, en kollektion som jag skapade tillsammans med Grant Yun under vår studio, MYStudios. Primera är en generativ konstkollektion på 400 olika verk. Det är en studie och tolkning av grunderna för konst från början av 1900-talet som använder 2000-talets blockkedjeteknik.
Vilka verktyg använder du i ditt skapande?
Jag använder p5.js, ett JavaScript bibliotek. Ett annat verktyg jag använde för Primera var Remix, men det var för att skriva själva smarta kontraktet.
Vilka är dina största influenser eller inspirationskällor?
Det största inflytandet hos mig kommer alltid att vara Grant. En annan som haft stort inflytande på mig är Jeff Davis – jag blev djupt berörd av hans kollektion Neighborhood. Det är ärligt talat svårt att välja specifika influenser ibland – kreatörer inom detta området pushar alltid varandra, som om vi är i en enda stor stor rugby formation.
Vad har varit den mest givande delen av att vara involverad i NFT området?
Det mest givande är att ha något vackert att göra varje vaket ögonblick. Jag älskar att jag kan sitta ner, skapa konst, skriva smarta kontrakt, skapa säljbottar eller bara ’shoot the ****’ i på Twitter med massa roliga ’degens’.
Vilket råd skulle du ge till någon som börjar som kreatör inom NFT området?
För det första: färgval övertrumfar teknik. Färgerna är allt som betyder något. För det andra: ha inte mer än ett osålt konstverk på en plattform. För det tredje: försök inte vara någon annan. Och för det fjärde: posta många Pepes på Twitter.
Hur bygger du en relation med dina samlare?
Jag bygger relationer med samlare på ett par sätt. Jag försöker skapa konst som är unik och som visar upp mina egna personliga idéer, vilket gör att samlare kan känna igen mitt arbete. Jag har aldrig skickat meddelande till en samlare för att be dem se mina verk utan att de frågat.
Det är också viktigt att knyta kontakter med andra kreatörer, som sedan kan hjälpa till att marknadsföra mina verk för sina egna samlare. Ett bra sätt för mig att skappa dessa kontakter är att göra arbeten relaterat till utveckling av smarta kontrakt och försäljningsbottar. Det sista jag gör är att jag alltid försöker tacka någon direkt när de visar stöd för mina verk.
Vilka tror du är de största möjligheterna inom NFT området under de kommande 5 åren? Kulturellt, konstnärligt och ekonomiskt?
Den största möjligheten finns inom generativ konst. Generativ konst känns som en ’perfect match’ när det skapas som en NFT, och det är den konstform som har sett den största popularitetsexplosionen tack vare NFTs. I den traditionella konstvärlden är generativ konst i sin linda, men jag tror att generativ konst snart kommer uppmärksammas och uppskattas av alla människor.
Finns det något du som kreatör saknar i det nuvarande NFT området?
Sova. Skämt åsido. Nummer ett är balans. Vid sidan av att göra konst måste kreatörer bygga och ägna sig åt marknadsföring – och det kan bli lite för mycket. Plattformar som Art Blocks, GMDao, 256ART, SuperRare, Foundation, fxhash, GEN.ART och Versum (och många fler) kan ta mycket av den pressen från kreatören.
Vilket är det bästa rådet du har fått?
Färgerna är allt som betyder något. Färg är det viktigaste när man skapar konst.
Andrew och hans verk hittar du via följande länkar:
- Webbplats: andrewmitchell.xyz/
- Mitchell and Yun Studios: mystudios.xyz/
- SuperRare: superrare.com/andrew_mitchell
- Foundation: foundation.app/@Mitchel1
- Fxhash: fxhash.xyz/u/AndrewMitchell
- Twitter: twitter.com/uncut_hems