Träffa NFT samlaren Barthazian
Barthazian är en utropad NFT Degen expert. Han köpte sin första ETH NFT 2019, vilket drog honom in i NFTs djupa hål av spännande möjligheter. Idag består hans samling av över 8 600 NFTs endast på Ethereum blockkedjan. NFT samlaren Barthazian drar sig mot pfps och generativ konst och är exalterad över framtiden för användarutbildad AI.
Kan du berätta om din historia och hur du introducerades till NFT området?
Så, min historia – som de flesta i den senaste cykeln jag kom in under ICO-tiden. Vi såg alla alla dessa otroliga och världsomvälvande projekt lanseras och ge oss känslan; ohh jag får faktiskt en möjlighet att investera i det på grundstadiet.
Så jag kom deltog i ett gäng ICOs. Det visade sig att de flesta av dem var bedrägerier och det fick du veta senare. Men hur som helst, det var mitt första intåg i krypto. Men på vägen när jag tillbringade ett par månader i området fick jag varierande resultat av att engagera mig i olika communities, men jag förblev aktiv i Telegram-grupper och liknande, utforskade och började inse saker.
Jag lär mig mer om teknologin, mer om konsensus- och spelteorisidan. Längs vägen var jag i en grupp där någon rekommenderade ett spel som heter FishChain som fanns på den smarta kontraktsplattformen NEO. Jag tror att FishChain och några andra i princip var hälften ponzi, hälften NFT-uppfödningsspel, så det är ungefär som CryptoKitties. Du har fiskar du kan föda upp dem vilket ger dem nya randomiserade gener och sedan kan du lägga dem i en fiskskål gentemot att du får några tokens. Så det kändes semi-ponzi, semi NFT typ av spel. Det var min första razzia in i NFT området skulle jag säga.
Jag är inte säker på att du kan kalla det en NFT men det var definitivt designat som ett NFT-baserat spel, som du använder i CryptoKitties och liknande. Och så började jag utforska spel, play-to-earn och liknande, och det var då jag köpte min första ETH NFT.
Jag kom deltog i mina första ICOs runt mars 2018, och i december 2018 hittade jag FishChain och sedan i mars 2019 köpte jag min första ETH NFT som var en gaming NFT. Spelet var inte på Ethereum, det fanns på sin egen sidokedja men du kunde sälja NFTs på Ethereum.
Därifrån har det liksom expanderat till så många olika vägar. Först var det bara NFT spel och jag spelade bara olika typer av spel, de flesta av dem under 2019 och jag avvek bara från spel till andra kategorier som konst och generativ konst först runt början av 2020.
Vad inspirerade dig att börja samla NFTs?
Som jag nämnde var mina första NFTs inom gaming. Så idén med NFTs för spel klickade för mig på grund av bland annat användbarheten. Men jag förstod inte helt den breda bilden då. Jag förstod inte varför någon skulle köpa en bild på Internet, att faktiskt betala pengar för det när du bara kan högerklicka och spara ned den. Så jag var en del av den högerklicksrädda folkmassan då.
Jag förstod NFT för att gaming NFTs hade en användbarhet och jag var en ivrig spelare så det klickade verkligen för mig i den meningen. Men jag samlade aldrig riktigt NFTs som en samlare vid den tiden. Jag köpte NFTs för att använda dem i spel, och beroende på marknadsförhållanden, om priset ökade planerade jag sälja dem.
Jag började verkligen samla NFTs ett år efter att jag köpte min första ETH NFT. Min första NFT jag mintade var en ChainFaces, skapad av Nate Alex. Även om jag faktiskt inte samlade på dem eftersom jag främst trodde att jag skulle minta dem, märkte jag att Pranksy mintade dem, och han har en tendens att ha ett skarpt sinne för marknaden, så jag tänkte varför inte minta några och se vad som händer. Sedan fick jag en av mina bästa flips för den tiden och sedan var jag fast.
Strax därefter fastnade jag för idén om generativ konst. Du klickar på något och sedan får du detta vackra konstverk (inte alltid, men de kan vara väldigt vackra) och det är totalt randomiserat. Du som samlare spelar en del i skapandeprocessen. Du är en del av det, precis som skaparen är. Och hela idén med det var ganska attraktivt för mig.
Därifrån började jag divergera in i fler NFT kategorier och projekt. Jag samlade Avastars ett tag och började sedan gå in på NFT konst där jag köpte några på SuperRare från utvalda artister. Så innerst inne är jag mer av en trader/investerare men det finns också en sida av mig som samlar på något bara för att jag tycker om konstverket.
Vilken var den första NFT du köpte?
Jag skulle säga att den första NFT jag faktiskt samlade (utan att ha trading i åtanke) var ett verk av Silvio Vieira på SuperRare, The Forge. Han skapar andlig psykedelisk konst och det är något som verkligen resonerar med mig. Allt annat jag köpte då köpte jag typ med tanken på användbarhet eller trading i åtanke.
Vilken är din favorit i din NFT kollektion?
Mitt favorit verk är en av de svåraste frågorna att svara på eftersom jag verkligen inte kan säga det eftersom jag älskar dem alla av olika anledningar. En av mina favoriter genom tiderna är dock Josies’ Hal. Josie gör i allmänhet mycket konst som är 2D, åtminstone mer 2D än 3D. Hal berättar historien om Hal Finney som var mycket viktig för krypto redan i början av Bitcoin. Det är ett verk jag verkligen älskar, och det faktum att hon spenderade mycket tid på att lära känna Hal Finneys familj innan hon faktiskt skapade konstverket.
Vilka saker tänker du på innan du köper en NFT? Tittar du på några specifika mätvärden eller signaler?
Detta kräver att man svarar från olika vinklar.
Om det är av ekonomiska skäl är det du bör leta efter; utbud, aktuellt pris, vilken typ av projekt det är och vad du kan förvänta dig av det. Så om det är konst skulle du inte ge det ett värde som du förväntar dig att det skulle nå eftersom konsten är mer öppen utan något tak. Så, för konst NFTs skulle jag säga tre överväganden; du skulle kolla ägarbasen, om du tycker att den visuella estetiken är tilltalande, och utbudet.
1/1 konst är ett helt annat spel. Jag har faktiskt aldrig tjänat mycket pengar på 1/1 konst, så jag köper dem för att jag gillar konsten. Det är allt. Om det går upp i värde på grund av att artisten blir populär, bra. Om inte, är det något som jag köpte för att jag uppskattade det.
Sedan har du Metaverse land, som följer liknande principer som pfps och varumärken. Då kontrollerar jag utbudet, ägarbasen, distributionen hos ägarbasen, vilken berättelse som har byggts upp kring det och vilken typ av idé de siktar på att bygga genom sitt varumärke.
Finns det någon NFT kategori (pfps, musik, fotografi, 1/1 konst, generativ konst etc.) som du normalt dras mot och varför?
Jag dras i allmänhet mot generativ konst och pfps.
Jag fokuserar på pfps och generativ konst eftersom jag förstår dessa kategorier bättre. Generativ konst klickar bara för mig och jag har fastnat för det sedan jag mintade ChainFaces. Personligen gillar jag inte att köpa generativ konst på andrahandsmarknaden, jag gillar att minta konstverken själv, att bli en del av skapandeprocessen.
Fotografi NFTs är faktiskt något jag håller mig borta från. Av någon anledning gillar jag helt enkelt inte att samla på NFT fotogragin och jag har faktiskt ingen bra anledning till det, men det är bara inget jag är intresserad av.
Vilket råd skulle du ge någon som precis har kommit igång som NFT samlare?
Mycket av tiden tenderar vi att blanda ihop NFT samlare med NFT traders, så råden för dem båda skulle vara väldigt olika. Nu utgår jag från att det handlar om en samlare, så någon som har kapital och vill skapa en samling på lång sikt.
Jag personligen skulle säga till någon att börja med generativ konst. Generativ konst går långt tillbaka i tiden innan blockkedjor existerade, men tidigare fanns det inte ett medium för generativ konst att hantera på sitt mest optimala sätt och det fanns inget sätt att säkerställa ursprung. Idag har vi generativ konst som genereras när du mintar den, du kan enkelt verifiera ursprung och allt sker på blockkedjan. Du har något som är perfekt byggt för att vara ett konstverk i blockkedjans ekosystem. Som samlare skulle jag definitivt rekommendera alla att kolla in generativ konst.
Det finns naturligtvis ett gäng generativa konstsamlingar, inte bara det du hittar på den mest kända, Art Blocks. Det finns många därutöver, individuella artister som skapar NFT konst. Takens Theorem är en av mina favorit kreatörer när det kommer till generativ konst. Han är en dataanalytiker och var från början aktiv i NFT området genom att analysera många saker, lägga ut videos, vilket var riktigt coolt när området var mycket mindre.
Nu skapar han sina egna små projekt som är typ av hackathons där han hackar och leker runt. Men hans konstverk är riktigt coola och alla är on-chain. Så generativ konst och konstverk som är byggda för blockkedjan kan inte existera utan blockkedjan – det är vad jag skulle säga att du som samlare borde titta på först.
Vad tycker du är det viktigaste för NFT samlare att tänka på?
Många gånger tenderar folk att se något som trendar på OpenSea och vid första anblick gillar man verket. Sedan gör folk en väldigt grundläggande DD; klickar du på den och tycker att den ser OK ut – köp den sedan.
Det har förekommit många fall och kommer att fortsätta att vara många fall där det finns någon form av intrång på NFTs du ser trendar från tid till annan. Inom generativ konst har vi sett intrång i koden, om det är 1/1 konst eller andra typer av konst har vi sett situationer där en kreatörs konstnärliga stil i princip har kopierats och sålts. Vissa av dessa människor som ”stjäl” vinner faktiskt mycket dragkraft så andra människor tror att de är äkta och ett icke-plagierade arbete när de köper dem, det är något att se upp med.
Alla av oss kommer att fucka upp upp då och då där de flesta av oss förmodligen också kommer att köpa sådana NFTs. Men det är alltid bra att göra en viss mängd DD; titta på kreatören, deras bakgrund, konsten som skapas, för att kontrollera om det finns någon risk för intrång. Det är något att definitivt ha i åtanke som samlare.
Vilka tycker du är de mest spännande möjligheterna inom NFT området under de kommande 5 åren?
Jag ser framför allt fram emot två saker. En är vad du kallar 3D-multimediainnehåll. Vi pratar mycket om Metaverse och virtuella världar, men vi är inte där än. Jag tror dock att tekniken under de kommande 2-5 åren kommer att utvecklas till en punkt där vi kan ha fler virtuella världar med hög trovärdighet och fler användare. När det utvecklas kan du inte bara ha ett gäng virtuella världar med tomhet. Om du idag går till Decentraland, Voxels, Somnium Space är det tomt. Uppenbarligen är det användarbasdrivet, men även om det är en liten värld med en liten användarbas behöver världarna fyllas med innehåll.
Så jag ser verkligen fram emot multimedia 3D-tillgångsbaserat innehåll som kommer in i den virtuella världen. Du kan inte ha alla dessa virtuella världar utan att fylla dem med innehåll. Så det är ett mycket spännande område jag ser möjligheter i. Folk ser det inte just nu eftersom vi fortfarande till stor del är i 2D. Ja, det finns några 3D NFTs här och där, men de visas huvudsakligen i ett 2D-format. Så när de virtuella världarna, slutanvändaren och back-end har förbättrats med tiden kommer vi att börja se att all denna 3D och multimedia alltid var grunden. Det kommer att bli intressant att följa den här typen av NFTs under de kommande åren.
Jag är också exalterad över AI i allmänhet. Men inte visuell AI som Midjourney eller DALL·E, snarare den användartränade AI-sidan av det. Som jag tidigare nämnt kommer det att finnas ett gäng multimediatillgångar i virtuella världar, men du kan inte förvänta dig att själv alltid kunna närvara där. Användarutbildade AI-modeller och projekt som tränar AIs som du sedan kan anpassa utifrån din egen träning för att agera på uppdrag av dina avatarer och dina NFT samlingar i de virtuella världarna. Det är ett väldigt unikt nischscenario som jag verkligen är exalterad över och ser fram emot.
Som samlare, är det något du känner saknas i det nuvarande NFT området?
Som samlare tycker jag egentligen inte att det saknas något. Jag tror att vi är där vi ska vara, och vi itererar allteftersom vi fortsätter bygga. Jag tror att det finns en brist på utbildning på användarsidan. Majoriteten av användarna bryr sig mindre om vad som händer under huven och vad som kommer att hända i NFT projekt.
Visst, de ber om en ’färdplan ’roadmap’ och allt det där, men det finns … låt oss säga en brist på en anpassning till den vision som de flesta team eller artister har och det faktiska mervärdet. Det är mestadels extrakt från användarsidan. Men jag tror inte att det är något som saknas. Det är bara något som existerar i NFT området eftersom det för närvarande är en mycket finansiell natur.
Vilket är det bästa rådet du har fått?
Ha alltid roligt.
Om du är i NFT området och inte har roligt kommer du att bli utbränd. Du kommer att fatta hemska beslut. Du kan förlora allt och då kommer det bli en av de värsta perioderna i ditt liv. Om du inte har roligt och om du inte har ditt eget system, ditt team, ett team där du chattar, utforskar och lär dig varje dag, kommer detta område äta dig levande.