Är NFTs framtiden eller bara en fluga?
När de flesta hör termen NFT tänker de förmodligen på konstiga animerade djur som säljs för miljontals dollar och att det hela är en bluff. Vem skulle betala för bilder på internet som enkelt går att spara ned? Även om det är sant att NFTs har skapat rubriker för sina höga försäljningspriser under de senaste åren (speciellt under 2021 efter att Beeples NFT försäljning på 69 miljoner dollar gjorde att intresset exploderade), är detta bara toppen av isberget när det kommer till vad NFTs är och vad de kan möjliggöra .
Möjligheten för NFTs att revolutionera kreativa uttryck och digitalt ägande är svårt att greppa och vi har precis börjat skrapa på ytan av vad som är möjligt. Under de kommande åren kommer fler och fler kreatörer börja använda NFTs och blockkedjan för att fånga en större del av värdet de skapar samtidigt som fans ges möjlighet att ta del av deras framgångar och uppsida.
Det finns trots allt en anledning till att stora företag som; Nike, Adidas, Lamborghini, Porsche, McLaren, Tiffany, Prada, Gucci, Louis Vuitton, Burberry, Dolce & Gabbana, L’Oreal, Lacoste, Shopify, Starbucks, Visa, Coca-Cola, Pepsi, Budweiser, McDonalds, Taco Bell, TIME Magazine, Nickelodeon, Marvel, Playboy, Samsung, Napster, MLS, NFL, NHL, NBA, Australian Open, FC Barcelona och Manchester United har gett sig in i web3 och NFT området. De har börjat inse att det finns en ny teknik som gör det möjligt för dem att anknyta och skapa värde för sina kunder på ett sätt som inte varit möjligt innan NFTs.
Det kan vara värt att ge NFTs ett försök, någonting du sannolikt inte kommer ångra när du blickar tillbaka.
Nya möjligheter frigörs på global nivå
I grunden är en NFT en typ av digital tillgång som verifieras via blockkedjeteknik. En NFT är unik, kan inte replikeras, och det är tydligt vem som äger den. Även om detta kanske inte låter som en stor sak, har det redan börjat förändra vårt sätt att tänka på digitala objekt och ägande av dessa.
NFTs kan användas för att skapa digital sällsynthet och garantera äkthet, vilket möjliggör verkligt digitalt ägande. Detta innebär att NFTs har potential att frigöra nya möjligheter på global skala inom de flesta sektorer. Detta har börjat med bland annat digital konst och samlarföremål, tokeniserade verkliga tillgångar (exempelvis ett hus som säljs som en NFT), virtuella objekt i spel och musik.
Dessa NFTs representeras i allmänhet av bilder (likt de apor du sett i media). Naturligtvis kan du fortfarande högerklicka och spara ned vilken bild som helst som representerar en NFT. Alla NFTs kan dock verifieras av vem som helst via blockkedjan där äkthet och urpsrung visas, och vi vet alla att original är mer värdefullt än kopior. Även du som tänker att du kan högerklicka och spara ned en NFT, kanske du känner att det vore mäktigt att äga någonting äkta från din idol, någonting du kan visa upp för hela världen dagligen samtidigt som alla ser att det är den äkta varan?
Detta öppnar upp en värld av nya möjligheter. Exempelvis kan digital konst skapas, köpas och säljas som traditionell konst, MEN det finns inget behov av att lagra värdefulla konstverk i en schweizisk källare, och inget behov av transport när det är dags att sälja. Istället kan dina NFTs delas med världen dagligen och när du vill sälja den klickar du bara in på en NFT marknadsplats och listar den eller gör en peer-to-peer-affär med någon som är villig att betala rätt pris.
Värde skapas av människorna som är involverade
Föreställ dig att du köper en NFT som ger dig tillgång till ett community av likasinnade personer. Detta kan vara en grupp fotbollsfans, artister, gamers eller fans av en viss tv-serie. Genom att äga en sådan NFT har du en koppling till denna gemenskap som går utöver att bara följa detta community i sociala medier.
Du blir en del av en exklusiv grupp som delar en gemensam passion. NFTs fungerar som ett sätt för fans och kunder att få kontakt med kreatörer, artister och företag. Föreställ dig att du äger en NFT som ger dig möjligheten att personligen chatta eller träffa din favoritartist eller barndomsidol, eller en NFT som ger dig tillgång till en gemenskap av fotbollsfans där du kan delta i konversationer om den senaste matchen eller diskutera historier med andra fans från hela världen, samtidigt som du faktiskt äger en del av allt detta genom den NFT du och de andra har köpt. Något som kan anses vara ovärderligt!
Exempelvis kan en artist eller ett företag skapa unika upplevelser för de som äger en specifik NFT. Detta kan inkludera exklusiv tillgång till liveevenemang eller virtuella möten, att få följa med bakom kulisserna, tillgång till en produkt i begränsad upplaga, rabatter på varor, med mera.
Dessutom kan skaparen av en NFT erbjuda innehavare möjligheten att samarbeta i ett projekt eller låta dem inkluderas i framtida verk eller upplevelser kreatören skapar. Web3 skivbolaget Hume Collective gör det möjligt för fans som äger specifika NFTs att vara med och vägleda skapandeprocessen för sina virtuella artister (’metastars’), exempelvis omröstning om vilken låt som bör bli nästa singel en artist ska släppa. Genom att bygga ett community runt NFTs och de människor som köper dessa NFTs kan kreatörer både få betalt för sitt jobb och samtidigt möjlighet att etablera en relation med sina mest lojala fans. Samtidigt skapas det en känsla av exklusivitet och gemenskap kring deras verk som ofta även fans njuter av.
NFTs stärker kreatörer och bidrar till välgörande ändamål
Kreatörsekonomin har tagit emot NFTs med öppna armar. Nu kan kreatörer själva äga relationerna med sina fans och snabbare identifiera sina superfans som betalar för vad deras idoler skapar. Samtidigt får kreatörer behålla en större andel av intäkterna när de inte behöver använda mellanhänder eller licensavtal. Kreatörer får mer kontroll över sitt arbete samtidigt som de får en direktkontakt med sina fans vilket tillåter dem att fokusera på vad de är bäst på istället för att förhandla avtal.
Eftersom fans genom att köpa en kreatörs NFT får en del i kreatörens framtida uppsida kan entusiastiska fans innebära en typ av marknadsföring vilket kickstartar en resa mot ökat intresse, större publik och ökad försäljning för kreatören vilket i sin tur kan innebära att de som köpte kreatörens första NFTs ser dessa öka i värde. NFTs skapar långsiktiga incitament som går hand i hand sett till både kreatör och deras fans.
Hur är det med finansielliseringsaspekten, att det alltid finns ekonomiska intressen? Det är självklart en del av det. Det finns dock även positiva aspekter sett till det, när någon känner ägande och ’skin in the game’ skapar det incitament för människorna som är involverade. Samtidigt kan NFTs användas för att stödja välgörande ändamål. Kreatörer kan skapa en NFT kollektion och donera intäkterna till ett ändamål som ligger dem varmt om hjärtat. Detta bidrar även till ökad medvetenhet och engagemang kring det välgörande ändamålet på en global skala, vilket allt möjliggörs av blockkedjan och NFTs. Under det senaste året har vi sett människor i krypto och NFT området skapa NFTs, sälja NFTs och donera krypto vilket har samlat in miljontals dollar till bland annat offer för kriget i Ukraina och till offer för jordbävningskatastrofen i Turkiet-Syrien.
Det här inlägget belyser några få exempel på vad NFTs möjliggör. I takt med att tekniken fortsätter utvecklas kan vi förvänta oss att se många fler innovativa användningsområden utvecklas och därigenom kommer det finnas många möjligheter att ta del av över tid.
Avvisa inte NFTs förrän du gett det ett försök – troligtvis kommer du inte ångra dig…
Nästa gång du själv eller någon du känner avfärdar NFTs som inget annat än bilder av konstiga animerade djur, kom ihåg att det finns mycket mer i den här tekniken än vad du ser vid första anblick.
Om du är ny i NFT världen är nu den perfekta tiden att hoppa in och undersöka vad all uppståndelse handlar om. En sak är säker: NFTs och dess teknologi kommer att fortsätta att forma vår värld.
NFTPORTAL finns här för dig, redo att guida dig genom det omtvistade och fascinerande NFT området.