Intervju med NFT kreatören Michael Hafftka

NFT kreatör Michael Hafftka
Tweeta

Michael Hafftka är en USA-baserad kreatör med verk representerade i samlingarna hos bland annat Metropolitan Museum of Art, Museum of Modern Art, San Francisco Museum of Modern Art, Carnegie Museum of Art. Under björnmarknaden 2022 började han skapa NFTs och nådde en rekordnivå i september 2022, när han sålde sitt verk ’Triptych’ för 30 ETH på SuperRare. I början av 2023 blev han accepterad som en medlem av TungstenDAO.

Triptych, skapad av Michael Hafftka

Kan du berätta om din historia och hur du introducerades till NFT området?

Jag har varit en bildkonstnär sedan 1975. Jag har experimenterat med många medier och var alltid peppad på att prova något nytt. Jag skapade först digital konst 1996. Jag har några fantastiska verk från den tiden. Men mjukvaran och uppkopplingen var fortfarande så primitiv då att jag blev lite frustrerad och slutade med det digitala.

I slutet av 2021, när världen var full av NFTs framgångar, började jag titta på det igen och upptäckte alla nya applikationer och det stora utbudet av digitala verktyg. Jag gillar särskilt Apple-pennan, den verkar ha skapats av någon som verkligen känner till känslan du upnår med ordentligt material, såsom olja eller akvareller, pennor eller kritor.

Hafftka första digitala konstverk
Yonat, Michaels Hafftkas första digitala konstverk från 1996

Vad inspirerade dig att börja skapa NFTs?

Jag är alltid inspirerad att skapa konst, jag trivs med det. Det spännande med NFTs är att det är ett ganska nytt medium för mig, åtminstone nytt när det gäller de applikationer och verktyg som finns tillgängliga. Det verkar finnas oändliga möjligheter, från att ombilda mina IRL-verk till att skapa 100% digitala verk. Det finns flera andra aspekter av web3 jag verkligen gillar som jag upptäcker allt eftersom.

Jag tycker att decentraliseringen av konst är fantastisk, den tar bort portvakterna som håller konstnärer dolda för allmänheten. Meme-kulturen, Pepe-kulturen, Mfer-kulturen, dessa är alla spännande och jag har stor glädje av att delta. Det skapar en livlig artistgemenskap över hela världen.

Vilken var den första NFT du skapade?

Min första NFT skapades dumt nog innan jag visste mycket, och jag skapade den på Rarible med deras kontrakt. Senare, när jag började skapa med mina egna kontrakt erbjöd jag ägaren, som är en bra vän, att ”bränna” konstverket för att jag sen skulle minta den igen på mitt egna kontrakt. Han var glad för det, och konstverket ’The Monk’s Daughter’ kan nu hittas på Foundation.

The Monk’s Daughter, Michael Hafftka’s första NFT

Vilka verktyg använder du i ditt skapande?

Jag har provat många, inklusive Wacom Tablet, Xpen, Photoshop och Procreate. Min favoritsurfplatta är iPad och min favoritapplikation är Procreate, och jag använder fortfarande hela Adobe-sviten. Jag skulle älska om Apple kommer ut med en större iPad, den lilla storleken (12″) är den enda nackdelen med den.

Vilka är dina största influenser eller inspirationskällor?

Jag har varit en kreatör i så många år att influenserna kan fylla upp en hel sida. Jag lärde mig av många konstnärer under olika perioder. Under min barndom observerade jag Vincent van Gogh och Claude Monet. När jag började måla lärde jag mig av Paul Klee, Jean Dubuffet och Carl Jung. Senare lärde jag mig av Francis Bacon, Francisco Goya och Rembrandt.

Jag älskar även många andra artister och vilka säkert har påverkat mig. När det kommer till inspiration är det svårt att förklara. Jag tänker inte på tavlor, jag skapar dem bara. Jag gillar att se dem som uttryck för mänsklig erfarenhet, och andra säger att de känner igen mänskliga erfarenheter i målningarna. Jag ser mig själv som en realist, men inte en fotografisk realist, snarare som en känslorealist.

Vad har varit den mest givande delen av att vara involverad i NFT området?

Jag älskar att skapa non-stop, jag har aldrig tidigare kunnat dela med mig så mycket av mitt arbete med så många människor. Jag älskar att jag kan få omedelbara reaktioner på det jag just har skapat. Dessutom har jag fantastiska vänner inom området. Vissa är kreatörer som förstår vad jag går igenom och vi kan dela tankar om konst, processen och rummet. Vissa är samlare, som har insikt i mitt arbete och jag njuter av deras entusiasm lika mycket som min egen, för att inte tala om att de stöttar mig genom sitt kontinuerliga stöd.

Vilket råd skulle du ge till någon som börjar som kreatör inom NFT området?

Oj, det är en tuff en. Det var väldigt förvirrande för mig till en början och jag gjorde många misstag. Alla säger att jag kom ikapp väldigt snabbt men det kändes inte så. Om jag var ensam, alltså utan min frus hjälp, hade det kanske tagit mig väldigt mycket längre tid. Jag fick mycket hjälp av några pålitliga vänner inom NFT inom området, som bidrog enormt mycket.

Men om jag skulle förklara för en nybörjare så är det svårt att förklara exakt vad det betyder. Jag antar att mitt råd skulle vara: börja följa några i det område du känner en dragning till. Etablera relationer genom att interagera med dessa människor. Ställ frågor, människor är i allmänhet vänliga och hjälpsamma. Några råd som jag fick tidigt var att inte använda många hashtags (för att inte bli ’shadow banned’), och att använda mitt eget smarta kontrakt.

Andra råd jag fick, som visade sig vara viktigast, var att bygga ett community av supportrar genom att uppmuntra mina få följare, hålla dem informerade om mina planer och erbjuda dem ’utility tokens’.

Michael Hafftkas utility token
Bull Token, Michael Hafftkas utility token

Vilka tror du är de största möjligheterna inom NFT området under de kommande 5 åren? Kulturellt, konstnärligt och ekonomiskt?

Jag är ingen expert på annat än konst. Jag känner definitivt att NFTs och web3 kommer att dominera konsten i framtiden, både de digitala tillgångarna och IRL-tillgångarna. Jag ser ingen annan väg. Du tänker inte på att göra bankärenden genom att gå över till ett bankkontor i ditt grannskap längre, och i framtiden kommer du inte tänka dig på att köpa konst från ett skyltfönster i din stad.

Jag tror också att NFT området i hög grad är en återspegling av människor, och människor älskar spel och underhållning så jag förväntar mig att i det långa loppet kommer konst att vara en mindre del av det, precis som det är i livet. Fler människor går på bio eller Disney Land jämfört med museer.

Finns det något du som kreatör saknar i det nuvarande NFT området?

Jag tycker att ett community baserat på Twitter är svårt. Det är svårt att hålla koll. Det är lätt att missa meddelanden eller interaktioner.

Vilket är det bästa rådet du har fått?

De råd som ändrade min status från helt okänd och en knappt säljande NFT kreatör till en välkänd aktör med mycket stöd kom från en mycket erfaren samlare som studerade web3-mekaniken och guidade mig igenom de steg jag behövde ta för att skapa ett community av supportrar. Just den samlaren hittade mig lyckligtvis genom en annan artist som hjälpte mig oerhört när jag precis gjorde entré i NFT området.

Michael Hafftka och hans verk hittar du via följande länkar:

Tweeta

Halka inte efter

Upptäck möjligheterna inom NFT området idag. Signa upp dig nedan. Nyhetsbrev är på gång.