Intervju med NFT kreatören Eniosta

NFT kreatör Eniosta
Tweeta

Träffa Eniosta

Mae, även känd som Eniosta, är en australiensisk digital 3D-konstnär. Hennes arbete drar dig in i en värld av surrealistiska landskap, ett lugnande och meditativt område präglat av berg och hav. Eniosta började skapa NFTs i september 2021 och nådde sin nuvarande rekordförsäljning i juli 2022 då hennes verk ’naiad’ såldes för 9.137 ETH.

NFT kreatören Eniostas rekordsäljande NFT
naiad, skapad av Eniosta

Kan du berätta om din historia och hur du introducerades till NFT området?

Jag ville alltid vara kreativ på något sätt, men kände aldrig att jag var ”tillräckligt bra” på något för att ta det på allvar. Jag snubblade in i 3D via ett gamingcommunity och började skapa spelresurser, och insåg slutligen att jag kunde använda 3D för att skapa konst.

Min partner berättade faktiskt för mig om NFTs i slutet av 2020 och det tog mig fram till september 2021 att bestämma att jag ville hoppa in – resten är historia.

Vad inspirerade dig att börja skapa NFTs?

Jag tror att det bara kändes rätt för mig som svaret på ägande och proveniens i den digitala sfären. Det kändes som en revolution, och jag ville vara en del av den.

Vilken var den första NFT du skapade?

Ett verk kallat ’table for one’ på Foundation. Verket är en mycket enkel skildring av en längtan efter ensamhet i naturen. Denna verk såldes faktiskt nyligen på andrahandsmarknaden till en av mina favoritmänniskor, Chikai.

table for one, Eniostas första NFT

Vilka verktyg använder du i ditt skapande?

Jag använder Cinema 4D för scen skapande, Octane för min rendermotor, Photoshop för lagerkomposition och ljusmålning, Topaz för textur, och Lightroom för färggradning.

Vilka är dina största influenser eller inspirationskällor?

Det varierar verkligen; grunden för mitt arbete är verkligen bara min livshistoria men att hitta intressanta sätt att berätta den historien kan komma från något så enkelt som att se en färg, till en bok jag läser, hur jag känner, en gammal målning, ett mönster i naturen.

Vad har varit den mest givande delen av att vara involverad i NFT området?

Gemenskapen. Jag tror att djup mänsklig anslutning är essentiellt för ett fulländat liv, och jag har skapat riktigt högkvalitativa relationer som börjar med en gemensam kärlek till konst och sedan utvecklas i alla möjliga riktningar, och med människor som jag aldrig skulle ha korsat vägar med om det inte var för den här gemenskapen – Jag är oerhört tacksam för det.

En av Eniostas senaste NFT verk
luna ortus, skapad av Eniosta

Vilket råd skulle du ge till någon som börjar som kreatör inom NFT området?

Var dig själv, för om du försöker imitera någon annan, vare sig det är i tal eller beteende eller stil, kommer du inte att locka människor som ansluter sig till dig för dig. Du berövar dig själv möjligheten att använda din egen röst.

Hur bygger du en relation med dina samlare?

Ärligt talat behandlar jag samlare på samma sätt som jag behandlar någon annan; Jag interagerar med dem som jag skulle med en vän. Jag tror att det handlar om mycket mer än att ha en anslutning med någon i det här området än att de stöder dig ekonomiskt.

Vilka tror du är de största möjligheterna inom NFT området under de kommande 5 åren? Kulturellt, konstnärligt och ekonomiskt?

Förutom min djupa övertygelse om konst och ägande, har jag ingen aning – och jag är inte säker på att någon som säger att de vet, har rätt. Utbildade åsikter spelar roll, men området är så ungt och det kan verkligen utvecklas i vilken riktning som helst.

Om någon sade för två år sedan att vi skulle ha spenderat mycket tid på att debattera om royalties skulle vara kvar eller försvinna, är jag inte säker på att det ämnet skulle ha varit på många människors bingo kort haha.

Verk av NFT kreatören Eniosta i hennes postcards kollektion
postcards | 003, skapad av Eniosta

Finns det något du som kreatör saknar i det nuvarande NFT området?

Jag tror att vi behöver en bättre social plattform, men jag tror också att vi riskerar att förlora en del förmåga att rekrytera om vi flyttar från mainstreams sociala medier så jag är inte säker på vad lösningen är där.

Jag tror också att vi behöver ett bättre sätt att sammanställa konstportföljer än någon av de nuvarande lösningarna; konstnärer om fem år kommer kanske bara att ha sina verk på en eller två blockkedjor, men på många olika kontrakt och vi har ingen bra lösning för tillgänglighet / kontrakt som kopplar ihop dem i dessa fall.

Men nyligen har både Deca och Ninfa gjort stora steg i den här riktningen, så jag tror att vi är på väg någonstans spännande!

Vilket är det bästa rådet du har fått?

Jag tror det är likt det jag nämnde tidigare, att vara äkta för att utnyttja möjligheten att använda din egen röst. Det finns liten mening med att efterlikna någon annans recept för ”framgång” eftersom det inte finns en enda väg till framgång och jag tror på att skapa din egen väg är betydligt mer givande än att rida på någon annans våg.

Eniostas NFT hesperides
hesperides, skapad av Eniosta

Eniosta och hennes verk hittar du via följande länkar:

Tweeta

Halka inte efter

Upptäck möjligheterna inom NFT området idag. Signa upp dig nedan. Nyhetsbrev är på gång.