Träffa Linda Dounia
Linda Dounia, en konstnär, designer och kurator baserad i Senegal, fokuserar på att koppla samman det immateriella med det materiella. Hon undersöker teknologins inverkan på ojämlikhet och föreställer sig hållbara, avkoloniserade framtidsscenarier. Genom att använda olika medier som akryl, bläck, pasteller och digitala verktyg har hennes arbete visats vid framstående evenemang världen över. Linda grundade CyberBaat, en sammanslutning av afrikanska konstnärer som söker rättvis representation i det digitala konstområdet. Linda mintade sin första NFT i april 2021 och nådde en rekordförsäljning på primärmarknaden i augusti 2021, då hon sålde sitt verk ’No-Content-Error’ för 2,5 ETH på Foundation.
Kan du berätta om din historia och hur du introducerades till NFT området?
Jag hade varit en visuell designer i nästan ett decennium och skapade konst på min fritid. Det kom till en punkt där jag inte kunde bry mig om en kunds behov på ett projekt och bara ville ha utrymme att utforska form för dess egen skull.
Jag bestämde mig för att leta efter sätt jag kunde ta steget in i att professionalisera mig som konstnär och upptäckte att eftersom jag inte hade gått på konstskola och inte hade ett etablerat nätverk i den traditionella konstvärlden, var residens troligen mitt bästa alternativ.
Medan jag letade efter och ansökte om residens, berättade en vän för mig om NFTs – till en början var idén att bygga en liten marknad medan jag väntade på att bli accepterad i ett residens.
När jag lärde mig om tekniken och dess tillgänglighet för människor med min bakgrund, bestämde jag mig för att anamma NFTs helt och hållet som ett sätt att dela mitt arbete med världen.
Vad inspirerade dig att börja skapa NFTs?
En av de mest attraktiva funktionerna med NFTs är möjligheten att behålla ägande över mitt arbete och fortsätta att tjäna pengar på sekundära försäljningar genom smarta kontrakt.
Den andra funktionen jag har kommit att uppskatta är möjligheten att forma hur och hur ofta jag interagerar med världen – som introvert med social ångest var tanken på att socialisering var en integrerad del av en konstkarriär skrämmande för mig.
Jag gillar också att jag kan ge samlare bevis på provenans genom det smarta kontraktet, och att de kan behålla ägande och vinst från mitt arbete på ett automatiserat sätt. Jag har kontroll över hur mitt arbete säljs och till vem det säljs. Som en konstnär som råkar vara svart, afrikansk och kvinna, är detta revolutionerande.
Den relativa frånvaron av mellanhänder i NFT området innebär färre inträdesbarriärer, vilket innebär att jag är mer synlig i NFT området än vad jag skulle ha varit på den traditionella konstmarknaden (eller åtminstone skulle det ha tagit mig mycket längre tid att komma dit jag är i min karriär). Det innebär också att jag behåller merparten av mina inkomster för alltid, vilket nästan saknar motstycke för någon som jag.
Vilken var den första NFT du skapade?
Den första NFT jag skapade på Ethereum blockkedjan, som mintades på OpenSea den 3 april 2021, är ’How White Men Started The Apocalypse’. Den lades aldrig ut till försäljning och jag tror inte att jag någonsin kommer att sälja den. Jag är fäst vid den eftersom det var första gången jag kopplade en kryptoplånbok till en blockkedja och signerade en transaktion.
Så många otroliga saker har hänt sedan dess och jag tror att jag vill behålla ett minne av det katalyserande ögonblicket. Det är faktiskt omslagsbilden för en serie av 5 konstverk, som jag senare bestämde mig för att minta individuellt på Tezos blockkedjan (Hicetnunc), den 22 april 2021. Jag minns att jag sålde dem för 2 XTZ, och när de sålde snabbt, tyckte jag det var galet att folk faktiskt ville köpa mitt arbete.
Vilka verktyg använder du i ditt skapande?
Jag spenderar enormt mycket tid med att bara leka runt i min studio. Vissa av experimenten hamnar i de verk jag skapar men egentligen kanaliserar jag bara mitt 5-åriga jag, njuter av hur det känns att göra ett märke, att lägga det med ett annat märke, att ogilla resultatet och använda andra märken för att få det att stämma.
Så jag använder alla möjliga saker i min praktik. Det finns de grundläggande digitala konstverktygen, som Adobe Suite (mest Illustrator, Photoshop och AfterEffects), Procreate, Nomad Sculpt, en äldre version av Microsoft Paint (som är där jag först gjorde en digital teckning när jag var cirka 8).
Jag använder en rad konventionella måleriverktyg, som akryl, bläck, pasteller, olja, sprejfärg, markörer och collage material. Jag använder också vissa analoga enheter, som scanners, skrivare, etikettmaskiner, projektorer, film- och direktkameror. Jag blev nyligen förälskad i gamla kontorsverktyg, som kvittoböcker, arkiveringsetiketter eller stämplar och stämpeldynor som jag nyligen fyllde på.
Jag har tränat mina egna GANs under de senaste åren och började nyligen införliva generativa AI-verktyg som Stable Diffusion eller Midjourney.
Slutligen älskar jag att använda verktyg som inte är avsedda för konstgörande för att få märken som jag inte skulle få annars, som köksverktyg, olika material (kartongremsor, frigolit, aluminiumplåtar, tyger, etc.), tvål, växter, etc. – allt jag kanske plockar upp som kittlar min nyfikenhet och får mig att undra vad jag skulle kunna få om jag stökade runt med det i min studio.
Vilka är dina största influenser eller inspirationskällor?
Jag inspireras av abstrakta expressionister – Alma Thomas, Elaine de Kooning, Perle Fine. Jag inspireras också av samtida abstrakta konstnärer som Julie Mehretu, Trudy Benson och Eva Isaksen.
Slutligen får jag mycket inspiration från vänner i web3, som Tony Wallstrom, Lisanne Haack, Roberto Rivadeneira, Klahr, Valeriana la infusión, Tim Romanowsky och Holladay Saltz.
Vad har varit den mest givande delen av att vara involverad i NFT området?
Jag har haft turen att bygga upp ett community runt min praktik och mitt arbete – det finns människor som gillar vad jag har att erbjuda och uppmuntrar mig längs vägen, människor vars arbete jag älskar och kanske har samarbetat med, människor som är intresserade av att göra web3 till ett säkert och inkluderande område där de gamla världsreglerna som cut-throat-konkurrens och exklusion inte behöver gälla.
Med det sagt kan web3 vara brutalt, från marknadsfluktuationer till att ibland känna sig osynlig – det är inte för de lättsinniga. Men jag är oerhört tacksam för vad jag hittills har kunnat bygga på blockkedjan. Jag skulle inte vara där jag är idag utan det.
Vilket råd skulle du ge till någon som börjar som kreatör inom NFT området?
Hitta din klan! Du kommer att höra ordet community flyter runt i NFT området mycket och det är inte bara fluff.
Att hitta konstnärskollegor som du kommer överens med och känner dig trygg med är avgörande för att göra din upplevelse på blockkedjan trevlig. Det är möjligt att hitta säkerhet, komfort och en solidaritetsbaserad arkitektur om du letar efter det.
Hur bygger du en relation med dina samlare?
När jag hade några samlare, gjorde jag det till en punkt att nå ut till dem och öppna direktkommunikationslinjer. Det är en mycket speciell förmån med att vara aktiv i web3.
Mitt mål var alltid att fördjupa min relation till dem, inte nödvändigtvis att få dem köpa mina verk. Jag är glad över att ha träffat otroliga vänner på det sättet. Numera tror jag att jag har över 350 samlare över de olika blockkedjorna.
Det är mycket svårare att DM:a alla så jag började nyligen släppa ett nyhetsbrev varje månad för att hålla dem informerade om vad jag jobbar med. Jag är noga med att de alltid är de första att veta vad jag har på gång, innan jag ens twittrar om det.
Finns det något du som kreatör saknar i det nuvarande NFT området?
Jag tycker att vi behöver fler broar för konstnärer att förstå vad NFTs är och hur de kan vara fördelaktiga för deras praktik. Utbildningen har alltid brustit i området. Någon som överväger att gå med i web3 överväldigas omedelbart av mängden komplex information och jargong.
De är också mycket sårbara för opportunistiska bedrägerier. Jag önskar att det fanns fler helhetliga program och residenser som Verticalcryptoart och Wild Residency för att hjälpa till säkert lotsa in fler konstnärer in i området.
En annan sak jag tror att vi alla kunde göra bättre är att vara medvetna om hur Twitter kan skapa ekokammare. De flesta av oss interagerar huvudsakligen på Twitter eftersom Discord kan vara överväldigande. Men Twitter är ett begränsat verktyg. Om du inte är noggrann med att kurera ditt flöde väl, slå på notiser strategiskt, och ägna tid åt att manuellt hitta konstnärer, kan du snabbt hamna i en ekokammare där du bara ser innehåll från samma personer (ofta konstnärer som redan har brutit igenom bruset och nått framgång).
Hur ser du att AI kommer påverka kreatörer under de kommande åren?
Efter att ha experimenterat med AI på fler sätt än jag möjligtvis kunde föreställa mig, känner jag en djupare känsla av progression och förbindelse med mitt hantverk. AI kliar min klåda för avvikelse och skala, och det är en bottenlös grop för utforskning. Det är därför frågan om AI-konst är konst eller inte tråkar ut mig djupt.
Konstmarknaden kan grubbla på det så länge den vill medan konstnärer gör det konstnärer alltid har gjort: experimenterar och producerar med verktyg i utkanten av mänsklig kulturell medvetenhet.
Jag undrar ofta hur konstnärer kommer att påverka människans uppfattning av AI? Vad kommer vår roll att vara i att normalisera AI, från ett kulturellt perspektiv? Vad kommer att vara vårt bidrag till dess mainstream-antagande?
Jag tror att vi, konstnärer, kommer att spela en viktig roll i att forma AIs rykte i mainstream, men än mer spännande tror jag att web3, genom att vara ett accepterande område för digitalt experimenterande, faktiskt är en potent grund för att upptäcka nya skärningspunkter mellan AI och konst.
Du behöver bara titta igenom Claire Silvers AI-tävling för att få ditt sinne att snurra på grund av alla möjligheter.
Om du skulle behöva omvandla en NFT skeptiker till en NFT entusiast eller dö, hur skulle du gå till väga?
Jag skulle förmodligen börja med min historia. Att jag idag är en professionell konstnär och tjänar tillräckligt på det för att leva, vilket inte skulle ha hänt utan NFTs.
Konstvärlden är ökänt exkluderande, och eftersom jag inte gick på konstskola eller hade kopplingar till gallericirkeln, var det otänkbart för mig att jag någonsin skulle bli upptäckt. Sen finns det det faktum att jag kan behålla ägarskapet och tjäna på mitt arbete (inklusive royalties) på ett automatiserat sätt i all evighet. Det vilken konstnär som helst som är seriöst bekymrad över sitt arv vara intresserad av.
Slutligen tror jag inte att det finns något annat område på planeten som för tillfället är så accepterande för digital konst och alla de former den kan ta. Så, alla konstnärer som använder digitala verktyg eller gör rent digital konst skulle vara oförsiktiga att inte åtminstone se vad som händer med web3 och NFTs.
Vilket är det bästa rådet du har fått?
Det finns två och jag kan inte bestämma mig så här är båda:
- Visa upp och skapa. Oavsett vad som pågår, hur du känner för det du skapar, om du känner att du gör några framsteg, bara visa upp och skapa konst. Mästerverk sker inte utan upprepning. Att göra saker om och om och om igen tills de ger mening, tills de blir en del av din natur. Mästerverk är heller inte en destination. Det finns alltid mer att lära om du fortsätter gräva, om du fortsätter att visa upp. Det finns bokstavligen ingen gräns för hur mycket du kan växa som konstnär om ditt fokus är att fördjupa ditt hantverk.
- Värdet på din konst, din konstnärliga praktik specifikt, bestäms inte av hur mycket den köps för eller om den ens köps. Försäljning är inte en indikation på kvaliteten på ditt arbete och praktik. Att skapa konst och att skapa efterfrågan på den är två vildt olika saker.
Vilken är din favorit meme?
Åh! Jag har massor. Min favoritaktivitet är att samla memes. Så här är min senaste skärmdump:
Linda och hennes verk hittar du via följande länkar:
- Webbplats: lindarebeiz.com/
- SuperRare: superrare.com/lindadounia
- Foundation: foundation.app/@thesandwyrm
- Objkt: objkt.com/profile/lindadounia/
- Twitter: twitter.com/LindaDouniaR
- Instagram: instagram.com/sandwyrmdance/